2012-05-06

Min coola 8-åring

I helgen är det många kalas. 
I fredags fyllde ju min far år och igår var det min äldsta sons tur. 
Han blev hela 8 år. Tiden bara flyger iväg. Om inte annat märker jag det på att jag bara måste sy större och större kläder till barnen. Tröjorna till honom syr jag i storlek 140, fast 146 på bredden.
Men samtidigt är han bara 8 år, 
så jag vill ju inte att han ska ha allt för "tonåriga" kläder ännu.
Det hinns ju med senare.

En något för ljus bild.
 
Han ville gärna ha en döskalle av rhinestones. 
Även om den är svart var jag lite rädd att tröjan skulle kännas lite tjejig. 
Ungar kan vara så taskiga...
Därför bestämde jag mig för att göra en rockig tröja. 
Jag hittade lite sammetsband och nitar i gömmorna. 
Jag är duktig på att köpa på mig en massa olika saker jag kan tänkas behöva någon gång, men de flesta saker blir bara liggande. 
Så det var kul att få användning av nitarna.
De var väldigt lätta att fästa, bara att trycka igenom tyget och sen bara vika in piggarna med nageln.
Dessa är köpta på Tradera, jag har även i guld. Det var en massa olika former, dessa är fyrkantiga med en topp, som en pyramid.

En något för mörk bild.

Modellen på tröjan är från Ottobres senaste nummer: Headphones, samma som här.
Jag har bestämt mig för att när jag hittade en modell jag gillade, skulle jag använda mig av samma istället för att hela tiden göra nya modeller. Men lite måste jag ju ändra på dem =)
På denna valde jag att göra annat tyg på axlarna. Det är likadant både fram och bak. Men såhär i efterhand när han provade tröjan hade gärna den biten fått vara ännu större så den gått ner längre fram på axeln.
Dessutom sydde jag på dubbelt tyg i ärmsluten, ungefär som mudd. 
Fast både axlarna och ärmsluten är svart velour.

Det var svårt att få rätt färg på bilderna och jag fick inte till det i photoshop heller.
I verkligheten är den någonstans emellan i färg.
En superhärlig lila färg.

Rhinestone motivet gjorde jag så här:

Modell: Ottobre 3/12 Headphones
Tyg: Mörklila jersey från Stoff&Stil, svart velour från gömmorna.
Svart jersey från Stoff&stil till halsringningen.
Nitar: Tradera

1 kommentar:

Smilla sa...

Cool tröja!! Vet en 11-årig grabb som absolut skulle vilja ha en likadan!!